Riga

Så har det i stort sett gått en vecka sedan min och Anns weekend i Riga då. Började med att åka in till stan på torsdageftermiddag för att köpa med en blomma till Carro. Vi hade tittat fel på tidtabellen och lyckades därför missa bussen ut till flygplatsen, varför det istället blev taxi.

Sedan bar det då av mot Arlanda där vi stoppade i oss lite mat och sedan åkte in till Sthlm för att ta tunnelbanan ut till Carro och Calle. Väl där satt vi tjejer och småpratade om allt och inget till det var dags att gå till sängs.

På morgonen klev vi upp tidigt för att göra oss klara och bege oss ut till Skavstas flygplats. Efter att ha ätit lite lätt där var det dags för att åka ner till Riga. Flygresan tog bara 45 min, hur skönt som helst då vi bara hann upp så var det ju dags för att landa igen. Väl i Riga tog vi bussen in till stan och gick runt lite på stan och tittade medan vi väntade på att Carina skulle sluta jobba. Passade på att äta lite lunchi ett köpcentrum där också. Vid 17 träffade vi Carina vid en staty inne i stan och sedan gick vi hem till henne för att lämna alla saker. Blev sedan en sväng till gamla stan där vi gick runt lite, jag köpte ett par nya shorts till sommaren, och sedan fortsätte vi hem till Carina där vi gjorde kycklinggryta. Efter det var vi lagomt sega så delade en flaska champagne (i kaffemuggar i brist på annat) och åt kanelbullarna som jag och Ann hade tagit med oss.

På lördagen klev vi upp och började med att gå och köpa Croissanter, jag blev så klart i himmelriket och köpte fyra stycken medan de andra bara köpte en var. Påväg dit stannade vi på en skoaffär och jag hann med att köpa nya gympaskor att ha till vardags. Efter det fortsatte vi till den lokala marknaden som låg både i och utanför fyra stora hangarliknande byggnader. Här inhandlade jag ett par nya solglasögon och en söt tekanna med två tillhörande koppar. Efter en typisk lettisk lunch så gick vi affärer på eftermiddagen och sedan till en skybar för att ta en varsin drink och cheesecake/chokladtårta. Efter att ha varit hem och lämnat dagens shoppade saker så gick vi ut på TGI Fridays för att äta middag. Jag åt så att jag mådde illa och ändå bestämde jag mig 1-2 timmar senare för att äta toast när de andra åt efterrätt?! Jaja jag är inte som alla andra helt enkelt..:)

Efter middagen gick vi till en pub där de serverade shotar med en 8:a ren vodka i för 16 kronor. Ett måste att testa enligt Carina vilket vi därför också gjorde. Man fick en apelsinskiva till som kändes ganska bra att tugga på för att få bort spritsmaken efteråt. Nu har druckit efter Rigas traditioner i alla fall.

På söndagen tog vi det ganska lugnt, handlade på oss lite resmat påvägen till bussen men annars gjorde vi inte så mycket. Väl tillbaka i Sthlm var vi vid 17 och flyget från Arlanda till Luleå gick först 22.40 så gick vi först och åt på Pizza Hut och sedan gick vi på bio för att fördriva tiden lite. Vi hade en trevlig servitris på Pizza Hut som lovade oss att han skulle se till att vi fick vitlöksbröd, pizza och glass serverat så pass fort att vi skulle hinna äta allt på en timme. Detta höll han också, hann inte mer än svälja sista tuggan så var han framme med nästa rätt, haha. Snäll som han var fick vi en varsin gratis caffe latte också eftersom vi var så fina tjejer som pluggade till ingenjörer. Ann dricker ju inte kaffe vilket innebar att jag fick två stycken. Det behövdes nog för att orka hålla sig vaken hela kvällen..:)

Nu ska jag väl ta tag i mitt pluggande igen innan det är dags för att jobba i eftermiddag och sedan fest med de andra studentpoolarna på Telia.

Här kommer lite smakprov på vår resa i bilder i alla fall:

image17
Jag och Ann med blommorna som Carina fick

image18
Typisk lettisk lunch

image19
Lite drinkar och tårta/cheesecake i Skybar

image20
Jag och Ann med våra jordgubbsdrinkar på TGI Friday

image21
Jag, Ann och Carina utanför ett köpcentrum i Riga

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0