Internationella kvinnodagen

Eftersom det är internationella kvinnodagen så känner jag att det passar att berätta vad jag egentligen anser om feminism och vad jämnlikhet betyder för mig.

Som många av er redan vet så gick jag ju som ensam tjej med en massa killar på gymnasiet. Många frågade mig när jag bytte från natur till teknik hur jag kunde få för mig att byta till en klass med bara killar. För mig var det inget svårt val alls. Jag bytte inte för klassens skull, jag bytte för att få läsa de kurser som jag ville läsa och som skulle bli allt för krångliga att få till på natur när de lade ner den inriktning som jag ville gå. Det är ett val som jag idag inte ångrar alls. Visst, jag fick höra en hel del kommentarer om att jag var enda tjejen. Det spelade dock inte mig någon roll. Jag hade ett par vänner och det räckte för mig. Framförallt satt jag väl alltid med Lars på lektionerna och jag satt väl med honom för att jag trivdes i hans sällskap sedan är det för mig strunt samma om han är kille eller tjej. I överlag har jag idag mest killkompisar, kan egentligen inte säga varför. Förmodligen mest för att det är dem jag har haft mest liknande intressen som. Det jag dock vill komma fram till är att jag dömmer inte en person för att den är en hon eller han. Jag dömmer personen utifrån det personen säger och gör och dennes personlighet...

Så vad är då jämnställdhet för mig?!
För mig är det viktigt att personer döms utifrån den de är, inte det kön de är. Två personer som gör samma jobb med samma goda resultat ska också ha samma lön vare sig de är man eller kvinna. Det är något som enligt mig är en väldigt viktig del när det gäller jämnställdhet. Däremot anser jag inte att det måste vara hälften kvinnor och hälften män på olika arbetsplatser för då blir det fel igen. Anställ den person som är mest lämpad för jobbet och uppfyller de behov och krav som finns. Det kanske innebär att det blir fler kvinnor (eller män) men strunta återigen i könet och bedöm utifrån person...

Det pratas också en hel del om att det borde vara 50% kvinnor och 50% män i styrelsen på olika företag. I dagsläget är detta något som jag anser att inte kan uppnås i många större företagsledningar. Inte för att männen är smartare eller bättre men för att som det ser ut i dagsläget så är det fler män än kvinnor som har hög utbildning och erfarenhet av ledande poster. Jag anser att vid en rekrytering ska den mest lämpade personen rekryteras. Skulle det nu inte gå att särkilja två personer så går det ju alltid att jämnfördela könen då...

Likaså i hemmet. Jag anser inte att kvinnan och mannen måste dela på matlagningen, städningen, gräsklippningen, bilmeckandet eller vad det nu kan vara. Det är något som jag tror varje par klarar av att dela upp själva sedan vem som gör vad struntar jag helt i....

Bara för att få en liten inblick i hur jag tänker, och kanske starta en diskussion om vad NI anser om jämnställdhet?

Kommentarer
Postat av: Spessartin

Jag håller med dig till i det du skriver, jag tycker att det här med jämställdhet måste ha någon gräns, man skall inte få ett jobb för att man har ett visst kön, utan för att man är kompetent nog. Man kan inte kvotera in kvinnor i styrelser och liknande, då kommer det att bli skit, man måste som sagt komma in på sina meriter.



Sen måste man också inse att man har olika fysiska förutsättningar att utföra arbetsuppgifter mellan könen. Vi kvinnor är helt enkelt inte lika starka som män och därmed så försvinner ju en del arbeten för oss, men det är så det är, men tyvärr är det många som inte förstår det.

2009-03-10 @ 18:04:18
URL: http://spessartin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0