Kräftsoppa med quesadilla

Här kommer receptet på middagen sedan igår. Receptet fick jag från en av "Halv åtta hos mig"-programmet. (Eller heter  hos dig?!). Ska vara en förrätt för fyra personer men vi åt då middag på den tre personer igår och har kvar hälften till idag. Dock ska tilläggas att jag gjorde en hel varsin quesadilla åt oss istället för en att dela på. Så att det iaf blev lite mer att äta...:) Jag tog tyvärr ingen bild på maten.. Gott var det iaf även om soppan är väldigt mastig.

Ingredienser

1 st schalottenlök
2 st morötter
2 msk mjöl
1 l vatten
2 msk fiskbuljong (alt tärning)
400 g kräftost (mjukost)
1 burk kräftstjärtar
2 dl crème fraiche
dill, hackad
cayennepeppar
salt + ev konjak

Quesadilla med Västerbottenost
2 st tortillabröd
2 dl riven Västerbottenost (jag valde att bara skära vanliga skivor av osten, 2 dl kändes lite väl mycket på en)


Gör så här

1. Soppa: Grovriv morötterna och skala och hacka schottenlöken.
Fräs morötter och schalottenlök i smör. Strö över mjöl. Späd med vatten.
Tillsätt fiskbuljongen, låt puttra i cirka 10 min. Tillsätt ost, crème fraiche och dill. Låt sjuda i cirka 5 min.
Mixa ingredienserna med stavmixer.
Smaka av med cayennepeppar, salt och eventuellt några droppar konjak.
Tillsätt lite nyhackad dill i soppan. Plocka undan 12 kräftstjärtar och grovhacka resten.

2. Quesadilla: Lägg i ett bröd i varm stekpanna. Fördela osten på brödet. Låt smälta ner. Lägg över det andra brödet. Stek på båda sidor. Tag upp och skär i 8 trekanter. Servera varma till soppan

3.
Vid serveringen läggs grovhackade kräftstjärtar i soppskålar. Häng 3 kräftstjärtar på kanten som dekoration. Slå över het soppa i skålen. Servera med quesadillabröd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0